Bezoek aan het Huis van Bosch en het Jheronimus Bosch Art Center

In het teken van de meest bekende Bosschenaar aller tijden: Jeroen Bosch

U I T N O D I G I N G

Op vrijdag 9 juni 2023 van ca. 14.00-16.30 uur organiseren we een bezoek aan het Huis van Bosch en het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch. Zie informatie over beide locaties hieronder.

We nodigen je hiervoor graag uit!

• Entreekosten zijn voor eigen rekening, deze bedragen € 10 pp (combiticket)
  • De stichting zorgt voor een rondleiding
  • Aanmelden kan uiterlijk tot en met 1 mei 2023 via vrienden@sjl.nl
  • Rond 1 juni ontvangen de inschrijvers een mail met nadere details over dit uitstapje

We kijken uit naar je komst!

Het Huis van Bosch

Het Huis van Bosch is recent geopend voor het publiek: veel Bosschenaren en de toeristen in de stad hebben de weg weten te vinden naar het woonhuis, waar Jeroen Bosch zijn jeugdjaren heeft doorgebracht tot aan zijn huwelijk. We treden dan letterlijk in de voetsporen van deze beroemde Bossche schilder en zullen de middeleeuwse wenteltrap bestijgen, waar hij ook zelf over gelopen heeft; dichter bij Jeroen Bosch kunnen wij niet komen!

Achter de 19e-eeuwse voorgevel aan de Markt bleef nagenoeg het gehele middeleeuwse casco van het huis intact. Hierdoor kunnen we ons een betrouwbaar beeld vormen van de indeling van het huis in de tijd van deze visionaire kunstenaar. In het Huis van Bosch is op unieke wijze een samenspel gevonden tussen moderne multimediale technieken en de beleving van dit middeleeuwse pand.

Jheronimus Bosch Art Center

Vervolgens maken we een kleine wandeling naar het Jheronimus Bosch Art Center in de voormalige Sint Jacobskerk. Het JBAC is geen traditioneel museum, maar meer een centrum van beleving. We zullen al zijn werken (in hoogwaardig fotografisch procedé) kunnen aanschouwen en kennis nemen van zijn gedachtegoed. De tijd waarin hij leefde (1450-1516) komt op jullie af, door o.a. de uitleg bij de reconstructie van het astronomisch kunstuurwerk (ofwel het ‘Oordeelspel’, met als thema’s het einde der tijden en de hemel en de hel) en het hedendaagse vijfluik ‘De Schepping’ van de befaamde kunstschilder Evert Thielen. Kortom: er is heel veel te beleven om de geniale Jeroen Bosch op originele wijze te benaderen.

@Nieuwsbrief 1, maart 2023