Ingezonden: Mini-reünie havo-5 1977/1978

Fijne herinneringen

Mini-reünie

Op de dag dat de laatste nieuwsbrief van de Vrienden van Sint-Janslyceum 2023 werd ontvangen, was er een kleine reünie van HAVO 5, schooljaar 1977/1978 in hartje centrum ‘s-Hertogenbosch.

De aanleiding daarvoor was de volgende. In het jaar voor corona zagen Mark Leenders (links op de foto) en ondergetekende (midden) elkaar weer tijdens de reünie van 100 jaar Sint-Janslyceum. Mark nodigde mij aan het einde van die dag uit om een hapje te eten. Ruim vier jaar later lag corona achter ons en was ik aan de beurt om Mark uit te nodigen. Inmiddels bleek een derde klasgenoot van ons, Carla Suijkerbuijk, tijdens corona een mooi restaurant overgenomen te hebben, namelijk The Shoege. Dat was de ideale locatie in hartje centrum ‘s-Hertogenbosch om elkaar weer te spreken en om ook te genieten van de heerlijke gerechten van Carla. Zij schoof uiteraard ook gezellig aan om samen weer eens stil te staan bij de fijne herinneringen aan het Sint-Janslyceum.

Vlnr Mark Leenders, Tim Kamphorst en Carla Suijkerbuijk

NB Het kon haast geen toeval zijn dat uitgerekend op diezelfde dag in de ochtend Ton van Haperen, de zoon van onze rector de heer van Haperen, aan tafel zat bij een NPO programma, voor een kritische reflectie op het eerder die week uitgebrachte PISA onderzoek, met voor Nederlandse leerlingen dramatische resultaten.

Ter aanvulling misschien nog aardig om het volgende te vermelden. Ik heb het mooie interview met Jan Lurinks laten lezen door Liny van de Wetering, de echtgenote van de al eerder overleden Theo van de Wetering, oud decaan en leraar Duits aan het Sint-Janslyceum. Liny is ook al 90+ en woont eveneens in Sint-Michielsgestel in dezelfde straat als Jan en tussen hen in woonde ook de recent overleden Wim van Lankveld, oud-docent geschiedenis aan het Sint-Janslyceum.

Tim Kamphorst, examenjaar 1978

@Nieuwsbrief 1, maart 2024