Ideeën voor activiteiten

Doel: bevorderen van contacten tussen vrienden van het Sint-Janslyceum

Mogelijke activiteiten in 2020….. Plannen…..

Hoofddoel van onze stichting is het bevorderen van contacten tussen oud-leerlingen, (oud-)docenten, (oud-)medewerkers en anderen die zich betrokken voelen bij het Sint-Janslyceum. We hopen hieraan te kunnen bijdragen door middel van het organiseren van gezamenlijke activiteiten. Waar denken we dan bijvoorbeeld aan?

• Een bezoek aan het onlangs door de Koning heropende en vernieuwde Nationaal Monument Kamp Vught. Zo dicht bij de school, maar door velen nog nooit bezocht. Wij organiseren dan een rondleiding en drinken daar dan gezamenlijk een kopje koffie.
  • Wellicht hebben jullie wel eens gehoord van het Jheronimus Bosch Art Center, gelegen in de Bossche binnenstad, gevestigd in de Sint Jacobskerk in de Hinthamerstraat. Dit hele centrum staat in het teken van het leven van onze stadsgenoot Jeroen Bosch.
  • Een lezing over de geschiedenis van ons prachtige schoolgebouw, sinds kort een Rijksmonument. Een prachtig voorbeeld van de bouwstijl van de “Bossche School”.

• Een verhaal over een prachtig project “Muziek in de klas”, waarbij onze Koningin rechtstreeks is betrokken?
  • In 2020 herdenken wij met zijn allen, dat ons land in 1945 is bevrijd van de nazi-dictatuur, 75 jaar geleden. Wellicht biedt dat een aanknopingspunt voor een interessant verhaal? Zo kennen wij het verhaal van “onze Fanny Philips”, een Joods meisje, oud-leerlinge van ons Maria-Lyceum en in 1943, samen met haar familie, vermoord in Auschwitz
  • Een bezoek aan een culturele activiteit door de huidige leerlingen van het SJL? Dat kan bijvoorbeeld een musical zijn?
  • Een wandeling door het vlak bij de school gelegen “Bossche Broek” onder leiding van een natuurgids?

En zo zijn er nog veel meer ideeën; wellicht is er een combinatie mogelijk? Als jullie zelf goede ideeën hebben, dan houden wij ons van harte aanbevolen. Het moet wel te maken hebben met ’s‑Hertogenbosch en omgeving. Laat het vooral weten als je belangstelling hebt voor een of meer van bovengenoemde zeven activiteiten, dan kunnen we dat komend voorjaar nog organiseren.

Reacties zijn van harte welkom via vrienden@sjl.nl

@Nieuwsbrief 1, december 2019