Avontuurlijke Klim Sint-Jan

Is hét Sint-Jans ook vanaf dé Sint-Jan te zien? Ga je mee klimmen?

Ga je mee klimmen?

Je las het al in onze vorige Nieuwsbrief. Ook als vrienden van het Sint-Janslyceum gaan we het dak van de Bossche kathedraal beklimmen en wel op vrijdagmiddag 29 september. We hebben een optie genomen op het tijdslot van 14.30 uur. Elk kwartier mag een groep van maximaal twintig personen naar boven en eenmaal boven mag je er zolang blijven als je wilt. Kosten € 15 per persoon en daarin is een gids van de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch inbegrepen. Deze praat je bij over de rijke geschiedenis van onze ouwe Sint-Jan.

De eerste stop is op een ruim bordes en je eindigt op bijna 50 meter hoogte rondom de Vieringtoren. Na de toelichting door de gids heb je alle tijd om van het adembenemende uitzicht te genieten en foto’s te maken. De trap naar boven is niet zwaar maar telt wel bijna 300 treden. Er is een bouwlift aanwezig maar die is alleen voor mensen in een rolstoel of met een rollator. Die kunnen ook niet verder dan het eerste bordes op ongeveer 30 meter.

Aanmelden kan uiterlijk tot en met woensdag 13 september per mail naar vrienden@sjl.nl, met gelijktijdige betaling van de entreekosten à € 15.

• Via bijgaande link met betaalverzoek/tikkie

• Of handmatig:

Naam ontvanger: STICHTING VR. ST-JANSLYCEUM

Rekeningnummer: NL86 INGB 0002 5064 07

Onder vermelding van: Klim

Inschrijving is pas definitief na ontvangst van je betaling!

Mochten er meer dan twintig belangstellenden zijn dan zullen we nagaan of het mogelijk is om aan het tijdslot van 14.45 uur of 15.00 uur nog enkele mensen toe te voegen maar die zekerheid kunnen we vooraf niet geven omdat de kaartverkoop enorm hard gaat. Mochten we geen plaatsje voor je kunnen bemachtigen dan storten we het betaalde bedrag terug. Meld je dus snel aan en dan laten we je uiterlijk 22 september weten of we je konden plaatsen.

We verwachten je een kwartier voorafgaand aan de beklimming bij de speciale Avontuurlijk Klim-ingang (Hoek Parade/Choorstraat). Dus uiterlijk om 14.15 uur als je geplaatst bent in het eerder genoemde tijdslot. De Klim eindigt als je uitgekeken bent. Voor de een misschien na een half uur, voor de ander na anderhalf uur. Na afloop is er alle gelegenheid om elkaar te ontmoeten en op eigen kosten wat te gebruiken bij een van de terrassen aan de Parade. Als organisatoren voelen we ons het meest thuis bij onze oud-leerlingen van de familie Kuenen in Silva Ducis. Dus mocht je het leuk vinden om je ervaringen met ons te delen dan zien we elkaar daar.

En wie al een voorproefje wil van wat ons te wachten staat, zou naar een van de programma’s in de serie ‘Zin in de Klim’ van de Bossche lokale televisie (DTV) kunnen kijken. Deze zomer ging voormalig NOS-verslaggever Theo Verbruggen elke week met twee Bosschenaren het dak op en sprak hij op grote hoogte over hun relatie met de Sint-Jan en hun leven en werken in de stad. Tijdens een van die afleveringen ging hij in gesprek met onze oud-leerlinge Lois van de Ven en haar vader Jos van de Ven, zie:

Dtv Nieuws - Jos van de Ven vanaf de Sint-Jan: 'Den Bosch is een dorp'

Ook de overige afleveringen kunt u via de site van DTV bekijken. Veel kijkplezier en wie weet tot 29 september. Meld je snel aan!

@Nieuwsbrief 3, september 2023

Eerder gepubliceerd in nieuwsbrief 2, juni 2023

Zelfs het NOS-Journaal maakte er melding van op 23 mei: het dak van de Sint-Janskathedraal beklimmen! We kunnen dan niet alleen de beeldjes van dichtbij bekijken maar hebben daarboven, zeker als het weer een beetje meezit, een prachtig uitzicht. Maar of we vanaf dé Sint-Jan ook hét Sint-Jans kunnen zien?

Klik hieronder voor het fragment uit het NOS-Journaal:

Dit kan maar één keer in de honderd jaar: de Sint-Jan in Den Bosch beklimmen

Wie die Avontuurlijke Klim samen met de Vrienden van het Sint-Janslyceum wil meemaken, moet vrijdagmiddag 29 september vrijhouden want dan gaan we samen het dak op! In de volgende nieuwsbrief meer informatie daarover.

@Nieuwsbrief 2, juni 2023