Eerste steen en tegeltableau

Mij roept het woord en steen wordt brood

Niet alleen met hét Sint Jan(s) heb ik een bijzondere band, ook in dé Sint Jan kom ik regelmatig. Laatst werd ik er aangesproken door oud-leerling Ton Vogel. Hij deed in 1960 eindexamen HBS-A en dat was ver voor mijn tijd bij het lyceum. Toch herkende Ton me als oud-rector (1990-2002). Hij sprak me aan omdat hij geconstateerd had dat er in het jubileumboek, dat we in 'mijn tijd' uitbrachten, twee fouten stonden over de eerste steen van het huidige schoolgebouw. Aanleiding om de uitgave ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan nog eens op te zoeken en met de aanwijzingen van Ton had ik de fouten snel gevonden. Wat is er te zeggen over die eerste steen?

Ik baseer me, met dank aan Ton, op wat de Bossche Encyclopedie daarover schrijft. In de kerstvakantie van 1962/1963 verhuisde het Sint-Janslyceum vanuit de binnenstad van ’s‑Hertogenbosch naar de wijk Zuid. De eerste steen, een hoeksteen, van de nieuwbouw op het Sweelinckplein werd gelegd op 21 maart 1961 door R. van der Heyden, voorzitter van Ons Middelbaar Onderwijs. De tekst op de hoeksteen was van de leraar Nederlands Harrie Kapteijns. Hij heeft zich duidelijk laten inspireren door Bijbelse woorden, perspectieven en idealen. Het lyceum is tenslotte, zo heeft hij gedacht een vormingsinstituut, genoemd naar de apostel en evangelist, de heilige Johannes, kortweg: Sint-Jan.

MIJ ROEPT HET WOORD

EN STEEN WORDT BROOD

WOESTIJN TOT LEVEND LAND

DOOR ADEM VAN DE GEEST

Frans van der Burgt beitelde deze woorden in de hoeksteen. Met om de hoek de datum 21 maart 1961. De steen is geplaatst in het uiterst noordoostelijke punt van het carré van de nieuwbouw, aan de kruising Homeruslaan-Homeruspad.

En nu wil je als lezer natuurlijk nog weten wat er in 1994 mis ging in het jubileumboek. Twee spelfouten: zowel de naam van de leraar Nederlands want die moest met ij in plaats van met y en een essentieel woord in zijn tekst niet ‘een steen’ maar ‘en steen’. Als voormalig lerares Nederlands kan ik me voorstellen dat Harrie trots zou zijn op deze oplettende leerling die ook nog de moeite nam om de tekst in de Bossche Encyclopedie te corrigeren.

Een andere attente oud-leerling is Walter van de Vorst (eindexamen 1969). Hij reageerde op mijn vraag over het tegeltableau ’In principio erat verbum’. Ook hij verwees naar de Bossche Encyclopedie waarin we kunnen lezen dat Jan Stuyt het tegeltableau in 1923 ontworpen heeft voor het Sint-Janslyceum in de Sint Josephstraat/In de Boerenmouw/Hinthamerstraat 74. Na de sloop van dit gebouw is het overgebracht naar het nieuwe schoolgebouw aan het Sweelinckplein, maar daarover schreef ik al in de nieuwsbrief van maart.

Ans Buys

@Nieuwsbrief 4, oktober 2020